De Bicicletes i altres coses
La policia Calellenca es dedica ara a perseguir el pitjor dels delinqüents que afecta la costa, els ciclistes, ho constato, 90 Euros bescanviables per una hora d’educació viària gratuïta, per circular 15 metres en bicicleta, un dijous a les 11 del matí pel Passeig de les Roques. Ho contrasto, ho llegeixo al Punt i a La Vanguardia. Tasca política completada. Ara bé, comunicar de manera activa i passiva a la ciutadania que la principal preocupació de la policia local són els ciclistes, és una frivolitat. Els polítics ja fa temps haurien de saber que la frivolitat ja no és a la carta, és un luxe inabastable. D’aquesta actitud però en culpo des de l’alcaldessa passant per tots els responsables fins als membres de la policia, que com en el conte, no s’atreveixen a dir-li al rei que va despullat.
Lamentablement però,el problema, al meu entendre, és molt més greu, si hem de parlar de bicicletes parlem-ne en tot el seu conjunt. Calella té un problema monumental de mobilitat de fa anys, tothom sap que sobren cotxes i falten aparcaments. El poble ha de conviure amb l’activitat turística i comercial i per tant circular per Calella no és una tasca fàcil ni tan sols pels calellencs.
La bicicleta és una solució parcial a aquest problema, no seré jo qui defineixi les bondats d’aquest mitjà de transport i la seva total adaptació a la geografia calellenca. Ara bé, la majoria de l’any hi ha només un camí que vagi del Rierany al far i que passi pel centre. De tornada no n’hi ha cap, les alternatives són la carretera o el camí de la platja, que t’expulsen del centre. Per tant, en aquest punt queda clar que l’equació passa a ser irresoluble i per tant la solució tant publicitada per l’alcaldessa i l’equip de govern, és merament una farsa: com que no hi ha solució els ciclistes seguiran infringint les normes de transit sense que al meu entendre, s’alteri en gran manera la convivència circulatòria.
Per tant, aquí tornem al principi del problema, si el polític no és capaç d’analitzar el problema en tota la seva magnitud i trobar-ne una solució millor, la solució més sensata és no fer res. No seré jo el que digui que l’art de governar sigui un art senzill de dominar, però com que ningú els ha obligat a presentar-se sí que cal exigir-los la màxima eficiència i actitud. Si tant avall hem caigut és gràcies a tots els ineptes i barruts que democràticament hem elegit.
Carles Ferrer Costa
Habitant de l’ecosistema calellenc, tecnològicament inquiet, professional de la bioinformàtica
05/04/2013
Jo em qüestiono, a més a més, si les multes són proporcionades al vehicle usat i al perill ocasionat. Tot plegat és molt trist. No ens hem d’emmirallar amb l’Europa avançada? Recordo amb enyorança una ruta en bicicleta de diversos dies per la regió de Friesland, on la convivència era absoluta i normal al passar per ciutats més poblades. Recordo que amb optimisme vaig pensar que aquelles maneres arribarien aviat al nostre sud més càlid; ja fa 20 anys i som molt lluny encara. La bici s’ha de posar de moda! i no per barata, saludable, econòmica, etc, sinó per convicció i educació.
http://www.elperiodico.cat/ca/noticias/transit-i-transports/ciclisme-urba-busca-que-bicicleta-sigui-mitja-transport-prestigi-2354712
Jo entenc que una ciutat com Calella sigui molt adequada per utilitzar la bicicleta pels carrers, per desplaçar-se, per lleure…. però el imprescindible és el respecte. Cada matí per anar a la feina, pujo pel carrer de sant Joan des de Bruguera. No hi ha dia que a les cantonades de Sant Antoni o de la plaça del Mercat surten ciclstes sense mirar, a tota velocitat i que has d’esquivar. Passar pel carrer de l’Esglesia a mig dia es converteix en un perill amb ciclistes circulant en ambdós sentits esquivant vianants. Si aquestes actituts de manca de respecte amb les normes i amb les persones no s’aconsegueixen frenar amb la informació ( recordem el triptic editat per l’Ajuntament fa uns mesos) és llògic que es sancionin.
El respecte que volem per nosaltres, comença per tenir-lo cap als altres.
Puc entendre molt bé els raonaments que feu tots plegats. M’agradaria fer un incís. Quant estava a l’alcaldia de Calella, una persona em va comentar que havia tingut problemes judicials perquè quant baixava pel carrer de St. Isidre va voler girar per carrer Barcelona i va topar -i va fer caure-, a un ciclista. Aquest el va denunciar. El motiu de la queixa era que ell anava en la direcció correcte i era el ciclista qui anava en contra direcció, pel mig del carrer i sense prendre cap precaució. Per tant, qui tenia raó? era ell culpable de circular correctament? o ho era el ciclista de circular en contra direcció? les bicicletes poden passar-se pel forro les direccions dels carrers?… tot això era l’any 2001 o 2002, no ho recordo amb exactitud. Ho comento per tal que es pugui veure que aquest tema ve de lluny i que no és només un problema de l’actual ajuntament (les coses com siguin),. Penso -i defenso-, que cal fer alguna cosa amb aquest tema i buscar un equilibri entre els que circulen en bicicleta i els que ho fan amb cotxe o moto. Jo també he tingut diversos ensurts amb ciclistes que et surten de cop i volta d’una cantonada, sense mirar i en contra direcció…, i el cor, us ho prometo, em va a mil per hora…, pensant en el mal que li hauria pogut fer i els problemes que jo tindria. I que és un tema que la policia i el govern local hi ha de fer alguna cosa em sembla evident, però sense criminalitzar les accions de la policia ni frivolitzar del que es faci des de l’alcaldia…, perquè us assegur-ho que no és un tema fàcil de gestionar!!