#premiciutatcalella, algunes reflexions…
Malgrat moltes empreses, entitats i organitzacions encara funcionen sota la pressió d’una jerarquia vertical, darrerament apareixen als mitjans exemples d’estructures de direcció horitzontals que s’estan convertint en models innovadors. La seva flexibilitat i capacitat d’adaptació a una realitat canviant recau en el treball en equip i la comunicació transversal entre tots els seus individus. Sembla que cada vegada hi ha més gent convençuda de que per motivar un equip de treball cal el reconeixement de la feina ben feta. Suposo que aquesta va ser la idea de l’actual govern local per impulsar els Premis Ciutat de Calella.
Com a membre de la Colla de Geganters i Grallers de Calella, estic molt content d’haver rebut el Premi d’enguany, però considero oportú compartir, sempre des del màxim respecte i la voluntat de crítica constructiva, una sèrie d’aspectes per a reflexionar.
El principal indicador de l’abast de l’acció i gènesi d’aquest article, apareixia publicat a la web de Radio Calella:
“El tinent d’alcaldia de Ciutadania, Xavier Arnijas, ha explicat que unes 300 persones han participat de l’elecció del Premi; una xifra inferior a la de l’any passat quan es podia votar per diversos canals. Aquest any només a l’urna de Can Salvador de la Plaça. D’aquesta qüestió, Arnijas ha dit que en vol parlar amb l’oposició.”
300 vots?! Segons la viquipèdia, Calella tenia 18.529 habitants l’any 2012. Un càlcul ràpid i inexacte ens diu que només hi ha participat un 1,6% de la població. Sembla doncs, que ni tan sols el components de les entitats representades van participar a la votació. Èxit? Fracàs? Valorem-ho…
Categories i procediment
Com és que aquest any no hi ha hagut candidatures personals? Considero que un dels principals inconvenients del premi, és la convergència entre la categoria individual i d’entitats. La votació oberta de l’any passat afavoria clarament a aquelles entitats amb més membres. Cal tenir clar que tots els candidats són mereixedors del premi, sense cap mena de dubte. Però, quina possibilitat té una sola persona davant d’un grup nombrós que demanarà, (amb tota la raó del món), el vot a la seva família i amics més propers?
Quant a la mecànica de vot, sóc partidari de restringir el vot als ciutadans empadronats a Calella, però cal facilitar al màxim la participació. No n’hi ha prou amb una sola urna, a part, la tecnologia ja permet gestionar sistemes de participació ciutadana segurs que també podrien utilitzar-se per altres tipus de consulta… Podríem esdevenir una ciutat referent al desenvolupar un procediment eficient i segur de participació democràtica? Des de la meva ignorància, no trobo que sigui tan difícil….
Claredat en l’objectiu
“L’objectiu d’aquest guardó és reconèixer la trajectòria exemplar i l’aportació d’una d’aquestes persones/entitats que hagi tingut un ressò especial en la seva trajectòria professional/personal al llarg de la seva vida o una repercussió notable durant l’any anterior al que es convoca, en els àmbits social, cultural, artístic, científic, econòmic, polític o esportiu.”
Tractant-se d’un premi anual, no seria més adequat centrar-se en la tasca desenvolupada durant l’any anterior? Així fomentaríem l’activitat de les entitats i facilitaria el criteri a l’hora de votar.
Comunicació
La gala d’entrega va ser molt agradable, vam riure amb la Queralt Botey i en Sergi Cugat, gaudir de la música de Kibo i la dansa de les noies de La Fàbrica. Diuen, jo no hi vaig ser, que la de l’any passat va ser encara millor. Em va saber greu veure mitja sala buida. Per experiència pròpia, se que mobilitzar a la gent és difícil, sobretot quan hi ha tanta oferta.
Durant la gala es van emetre uns vídeos que sintetitzaven les candidatures. Uns vídeos d’aquest estil, potser una mica més curts, podrien haver-se utilitzat abans com a material promocional.
La infoxicació és l’exposició excessiva a la informació i genera la incapacitat de comprendre i assimilar el que passa al nostre voltant. Per sort o per desgràcia, es fan moltíssimes coses i el temps del que disposem és escàs. Sóc dels qui pensen que l’estrategia de comunicació de qualsevol projecte és molt important per al seu èxit. Cal dissenyar accions de difusió complexes i periòdiques i cal implicar els possibles participants. No oblidem que això és en benefici de tots i totes.
(*) Fotografia original de Joan Maria Arenaza (www.jmarenaza.com)
Christian Negre i Walczak
@applejux
www.applejux.org
09/05/2014