Pel forat del pany

1954

Ben segur que la majoria dels lectors habituals o esporàdics del rebat.cat,  encara no havien nascut fa seixanta anys o, com jo mateix, eren uns marrecs i no guarden cap memòria d’aquell temps… Per això, avui que ens trobem en plena  Festa Major, he cregut  que seria interessant, o si mes no curiós , saber amb detall com va ser aquella Minerva del 1954.

La font d’informació, fiable i impagable, és la Revista Estela, que la desídia de tots plegats va fer desaparèixer fa un parell d’anys. Tinc a les mans, gràcies a l’amabilitat de l’Àngel Badalló fill, el número 212 d’aquesta revista calellenca, datada el 21 de Setembre de 1954, que consta de 36 pàgines amb 93 anuncis de tota mida (fins i tot comerç de Mataró).

Potser seria feixuc detallar tots els anunciants, però venen ganes de fer-ne un tastet: Des de la “Lejía Guerrero” a l’elegant dibuix de la Pastisseria Vilella. De la Sastreria Aguilar, fins els cupons de “La Moreneta” que representava al Maresme en Francesc Paltré, la medicinal Aigua de Cabrera, els últims models de ràdios de Can Llobet, el Café España o Viatges Bellvert que anunciaven la inauguració d’una nova Oficina de Viatges Taber al carrer Bruguera, 88. També s’ anunciaven els hotels pioners en el turisme que ja despuntava, el Vila, el Codina i el Bahía Azul (un altre capdavanter, el Goya, va obrir el 1955). Les galetes Loste, els Transports Roca, Vda. De Francisco Vendrell, que oferia les “ultimas novedades en fantasía de abrigos y vestidos para señora”, o en Josep Puig dels caramels, que tancava amb un anunci de contraportada a tota pàgina.

La Festa Major queia en dijous, però durava cinc dies, del dimecres al diumenge. I aquest és el Programa, sense afegir-hi ni treure’n res de la “Fiesta Mayor de la Minerva 1954”.

Em permeto la llibertat de fer-ne la transcripció literal tal com figura, és a dir en castellà. Una traducció penso que li restaria “sabor” i també, amb tota franquesa, hi ha mots i expressions d’aquella època, que em costarien de traduir i, si ho fes, li trauríem tota la “gràcia” al pompós lèxic nacional-catòlic d’aquells anys.

“PROGRAMA :

Miércoles 22 de Septiembre.

A las 12 hrs. : Repique general de campanas y sirenas anunciando la Fiesta Mayor.
A las 18 hrs. :  Pasacalle a partir de las Casas Consitoriales de la Comitiva pregonera de las fiestas, integrada, por los gigantes, cabezudos y el “Ball de Bastons”.
-Inauguración de los escaparates adornados de las tiendas de Calella, participantes en el concurso organizado para resaltar la brillantez del  comercio calellense.
A las 18,30 hrs. : Reparto en el Ayuntamiento de dàdivas en especie a las familias necesitadas de la población que, previamente, hayan sido inscritas.
A las 19 hrs. : Inauguración de la Tómbola Benéfica de Acción Católica, en el local de la calle A.Clavé, 87, cedido galantemente  por la Sección de Pintura de Educación y Descanso.
-Inaguración de la Feria con diversas atracciones y espectáculos en el Paseo Manuel Puigvert. Iluminación aumentada.

 Jueves, 23 de Septiembre.

A las 9 hrs. : Pasacalle  por la Banda del Regimiento de Infanteria Jaén 25, dirigida por el Maestro-Capitán Sánchez-Curto.
A las 11 hrs. :  Solemne y tradicional Oficio en honor dels Santísimo Sacramento en la Iglesia Parroquial, con asistencia de las Iltres. Autoridades, Excma. Corporación Municipal, Jerarquías. Iltre. Junta de Obra y de Reconstrucción, Comisión de Fiestas y representaciones. Dirá el sermón el Muy Iltre. Sr. D. Narciso Tibau, Canónigo Doctoral de la S.I.C. de Córdoba. El Coro Parroquial interpretarà la Misa “Hoc est Corpus meus”, de Perosi.
-Después del Oficio, Procesión Eucarística de la Minerva, en la que será pendonista D. José Tió de Basart, acompañado por D.José Guinart Pujol i D.Salvador Puig Serrat como cordonistas. La comitiva seguirá las callles de Sivilla, Plaza, Bartrina, Jubara, San Pedro e Iglesia, deteniéndose en el altar levantado en la Plaza, donde se cantará el “O salutaris!”. Disparo de una traca y morteretes a la salida de la Custodia. Canto de los Gozos del Santísimo a su regreso.
A las 13,30 hrs. : Inauguración de la Exposición de Pinturas organizada por la O.S. de Educación y Descanso, en el Salón de Recreo de dicha Obra, sito en callle A.Clavé, 80, piso.
-En el mismo local, apertura de la Exposición Fotográfica, organizada por la Comisión de Fiestas.
A las 16 hrs. : Concierto a cargo de la Orquesta Amoga, en el Café España.
A las 17,30 hrs. : Concierto a cargo de la Banda Militar en la Rotonda del Paseo de Mar.
A las 18,30 hrs. : En la Sala Mozart, representación de la Compañía titular catalana del Teatro Romea de Barcelona.
A las 23,15 hrs. : Disparo de un espectacular Castillo de Fuegos Artificiales en la orilla del mar, a cargo de la casa pirotécnica “El Dragón”. Gran Apoteosis Eucarística. Amenizará el espectáculo la Banda Militar.
-Terminados los fuegos, concierto por la Banda Militar, en la Rotonda del Paseo de Mar.

Viernes, 24 de Septiembre

A las 10 hrs. : Gran match interclub entre  el “Club Ajdrez Torrenegra” (Campeón de Cataluña 3ª categoría), contra el “Club Lucena de Ajedrez”.
A las 10,30 hrs. : Solemne Oficio en honor de nuestra Señora de la Merced en la Iglesia Parroquial, patrocinado por la Hermandad local de Ex-Cautivos y Colonia Veraniega. El panegírico mercedario correrà a cargo del Muy Iltre. Sr. D.Narciso Tibau, Anónigo Doctoral de Córdoba. El Coro Parroquial interpretarà la Misa “Auxilium Christianorum”, de Brunet y Recasens.
A las 11,30 hrs. : En la pista del Frente de Juventudes, partido de Balón-Volea de 1ª División, entre los equipos “C.D.Bomberos A” y “F.de J. Calella”. Disputándose una copa de la Comisión de Fiestas.
-En la misma pista, interesante partido de Balón-Mano entre los equipos de San Fernando, de Barcelona y el F.de J. Calella, reforzado con dos jugadores internacionales, en el que se disputarà una copa de la Comisión de Fiestas.
A las 13 hrs. : Festival Folklórico en el Entoldado. Danzas populares a cargo del Instituto de la Danza “Pep Ventura”, que dirige D.Leandro Peracaula.
A las 16,35 hrs. : En el Campo de Deportes, extraordinario partido de fútbol entre el primer equipo completo de la U.D.Gerona (Tercera División) y el Club de Fútbol Calella, disputándose una copa de la Comisión de Fiestas.
A las 17,30 hrs. : Magno festival infantíl en el Paseo de Mar. Fuegos japoneses, globos, carreras de sacos, rompimiento olla, sortija, cucanya etc…terminando con una traca de caramelos y juguetería.
-Audición de Sardanas, frente al local de E.y D. A cargo de la Cobla “Llevantina”
A las 23,15 hrs. : Disparo de una potente traca valenciana de lujo, a lo largo del P.de M.Puigvert.
A las 23,30 hrs. : Audición de Sardanas en la Rotonda del Paseo por la Orquesta “Llevantina”, a cargo del Excmo. Ayuntamiento.
-Concierto en el Café España, por la orquesta Amoga.

Sábado, 25 de Septiembre.

A las 9 hrs. : Oficio de requiem en la Iglesia Parroquial, en sufragio de los fieles difuntos de la Ciudad.
A las 12,30 hrs. : Concierto de música sinfónica catalana en la Rotonda del Paseo, por la orquesta Amoga. Organizado por la Agrupación Sardanista de Acción Católica.
A las 16 hrs. . Concierto en el Café España por la Orquesta Pizarro, con la colaboración de Jorge Sepúlveda.
A las 17 hrs, . En el Campo de Deportes, divertida y original “Gymkama” motorística, con numerosos obstáculos y valiosos premios.
-Audición de Sardanas,patrocinada por  Acción Católica en el Paseo de Mar. Cobla Amoga.
-Selecta audición de Sardanas en el Paseo de Mar con la Cobla Amoga y patrocinada por la Agrupación Sardanista de Acción Católica.

Domingo, 26 de Septiembre.

A las 10,30 hrs. : En la Pista de Acción Católica, partido de Campeonato de Baloncesto, entre J.A.C.E. Calella y C.B. Sanfeliuense (segundos equipos)
A las 11,30 hrs. : En la misma pista, gran partido del Campeonato de Baloncesto de 1ª División, entre los primeros equipos de J.A.C.E Calella y C.B. Sanfeliuense.
A las 12,30 hrs. : Audición de Sardanas, patrocinada por Educación y Descanso, frente a su local en el Paseo de Mar, por la Cobla “Llevantina”.
A las 16,35 hrs. . en el Campo de Deportes. Partido ofocial de Campeonato de 1ª Categoría Regional, entre C.F. Calella y C.D. Manlleu.
A las 20 hrs. : Audición de Sardanas en la Rotonda del Paseo de Mar. Patrocinada por el Excmo. Ayuntamiento. Cobla “Llevantina”.
A las 23 hrs. : Audición de Sardanas, ofrecida a los calellenses por la Comisión de Fiestas, como despido, en la Rotonda del Paseo de Mar. Cobla “Llevantina”.

Després de 5 dies, 7 concerts de tota mena, un d’ells amb en Jorge Sepúlveda (melodista de moda els anys 50, que cantava allò de “mirando al mar soñe…”)  i 7 audicions de sardanes (moltes per l’època) els calellencs tornaven a la vida quotidiana. Els números següents d’Estela, feien la glosa de les festes senyalant, com no podia ser d’altra manera, el mal temps, amb pluges la matinada del 23 i “fuertes chubascos” la tarda del 25 i matí del 26, que van obligar a canviar l’emplaçament d’algun concert i ballada a locals tancats.

El programa dels cines diuen que va ser poc lluït i tampoc va agradar gens al cronista una “revista de variedades”  que es va representar a  Can Salom, que qualifica de pobre i grollera i de no estar a l’alçada de la Ciutat. S’elogia en canvi l’actuació de la Companyia del Teatre Romea i un titellaire que es deia Didó, que va fer les delícies dels infants.

Seixanta anys… tot tan igual i tan diferent. Per no tenir malsons creient que el temps no ha passat -i sortosament per bé- voldria acabar amb un paràgraf per sucar-hi pa, tret de l’editorial d’aquesta Estela de Festa Major 1954 (També, es clar, el reproduirem en versió original, en castellà)  :

“A todos los calellenses, deseamos que pasen con fervorosa alegría las jornadas fugaces de la Fiesta Mayor y que por muchos años puedan gozarla en paz y cristiano reposo!”

Au, ja està dit. Bona Festa Major 2014!

APUNTS A L’AGENDA

*Després dels  efluvis estivals, l’apoteosi popular de la Diada i la petita treva de la Festa Major, ara hem de tocar de peus a terra: Falten 47 dies!

*Substantius eteris es mesclen, es confonen i confronten en el cap de la gent: Incertesa, angoixa (un pes al pit quan ens posem a pensar-hi) temor, esperança, determinació, fe (es recomana que no sigui fe cega), confiança. Tot plegat barrejat amb pressa perquè vagin caient els fulls del calendari.

*Surt car ser protagonista de la història… Sobre tot, quan encara no sabem (ningú ens ho ha dit de veritat) el preu que haurem de pagar.

*La pregunta seria (i deixem-ho aquí, que en 47 dies pot passar de tot) quin és el límit de sacrifici que, individual i col·lectivament, estaríem disposats a assumir.

*Mentrestant, assaborim la treva de la festa Major i no defallim en l’entusiasme.

*La frase del mes. Una crida assenyada en favor d’aquest entusiasme que, fora d’aquí, molts no poden, no saben o no volen entendre: “En el món, hi ha un llenguatge que tothom comprèn:  El de l’entusiasme, de les coses ben fetes amb amor i voluntat, cercant allò que es desitja o allò en el que es creu” (Paulo Coelho, 1947-…)

Fausto

23-09-2014

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s